facebook

Podobnie jak amarantus zaliczana jest do pseudozbóż. Wytwarzane bogate w skrobię nasiona, z których otrzymuje się mąkę, śrut lub płatki. Istnieją trzy rodzaje komosy: o czerwonych, czarnych i o białych ziarnach (najbardziej popularna). Mają owalny, lekko spłaszczony kształt, z charakterystycznymi „ogonami”.

Proso boliwijskie, quinoa, czyli kosmosa ryżowa – pochodzi z Ameryki Południowej.

Jest doskonałym źródłem białka. Zawiera ono wszystkie aminiokwasy egzogenne, czyli takie których nasz organizm nie potrafi sam wytwarzać. Dlatego może być cennym uzupełnieniem diety wegetarian.

Ma sporo tłuszczu, 2,5 raza więcej niż pszenica. Ale to akurat atut kosmosy. Głównym składnikiem nasion są bowiem zdrowe nienasycone tłuszcze omega-3.

Wzbogaca posiłki w składniki mineralne (cynk, żelazo, magnez, miedź, mangan oraz wit. z grupy B i wit. E).

 

Przygotowanie: ziarna (do kupienia w sklepie ze zdrową żywnością, cena ok. 8 zł/250 g) można zmielić na mąkę i używać do wypieku chleba lub ciast. Nasiona stosowane   jako kasza, przed przygotowaniem trzeba namoczyć w gorącej wodzie i osączyć na sicie, by pozbyć się saponin (gorzka substancja). Porem gotować w osolonej wodzie 20-30 min w proporcjach 1:2. Jeśli w trakcie gotowania na powierzchni wytworzy się piana należy ją zebrać, bo ona również zawiera saponiny. Ugotowaną quinoę pozostawić pod przykryciem 5 min.


Quinoa – komosa ryżowa biała 250g
SMART CAFE Quinoa 1000g
Batom Quinoa czerwona bio 250g
Batom Quinoa czarna bio 250g
Quinoa komosa ryżowa 1kg
ZIARNO QUINOA BIO 500G BOHLSENER MUHLE 034

Categories: Ciekawostki kulinarne

Leave a Reply



8 − = siedem