facebook

W zimie, w naszym klimacie bardzo korzystne dla naszego organizmu jest jedzenie kiszonych ogórków, kapusty lub wypicie szklanki samodzielnie zrobionego zakwasu z buraków niż soku z wątpliwej jakości z, nafaszerowanych środkami konserwującymi, dojrzewających bez odrobiny słońca, cytrusów. Zrobienie zakwasu jest bardzo proste i nie wymaga dużo pracy. Wystarczy pokroić buraki, zalać wodą i tak naprawdę robi się sam. Gotowy można samodzielnie pić lub zrobić na nim barszcz czerwony. Bowiem prawdziwy barszcz czerwony jest na zakwasie i jest robiony w domu, a nie gotowe koncentraty, torebki czy gorące kubki. Zakwas buraczany to prawdziwe błogosławieństwo dla naszych jelit, które szalenie się przyjaźnią z laktobakteriam.

 

nastronezakwas1

 

Od czego zacząć? Kupujemy 5-6 buraków, szorujemy je dokładnie, albo po prostu obieramy ze skórki. Końcówki z obu stron ucinamy i kroimy na niezbyt duże kawałki.  Przekładamy je do dużego wyparzonego(!) słoja (lub naczynia z kamionki czy ceramiki), dodajemy kilka ząbków czosnku przekrojonych wzdłuż na pół, troszkę kminku, 2-3 liście laurowe i parę ziaren ziela angielskiego. Zalewamy lekko posoloną wodą do pełna. Słój lekko przykrywamy gazą, podziurkowanym papierem lub folia spożywczą i zostawiamy w kuchni w temperaturze pokojowej.

Zależnie od temperatury pomieszczenia zakwaszanie trwa 5 do 6 dni.  (Oj, jaki piękny zapach wtedy czuć ze słoika!) Wtedy buraki należy odcedzić a piękny w kolorze płyn przelać do butelek i przechowywać w lodówce. Pić na zimno lub ciepło, dodając ewentualnie przyprawy (sól, kminek, zmielone goździki, odrobinę cukru). Podgrzewać tylko odrobinę, nie dopuszczając w żadnym wypadku do zagotowania przede wszystkim ze względu na utratę wartości oraz koloru! Mamy w ten sposób doskonały probiotyczny napój!

 

nastronezakwas2

Pół szklaneczki zakwasu dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie. :) A to dlatego, że ma on pełno związków działających

- oczyszczająco,

- antynowotworowo,

- antyanemicznie,

- krwiotwórczo,

- regulujących ciśnienie krwi, przemianę materii, pracę wątroby i nerek,

- odbudowujących florę jelit  (uszczelniając tym samym jelita),

- antybakteryjnych i antywirusowych (ważne podczas przeziębienia),

- odmładzających (dzięki przyspieszeniu syntezy kolagenu) co zainteresuje panie,

- dla panów zaś dodatkowo może być cenna informacja, że zakwas bardzo korzystnie wpływa na ich sprawność seksualną i ogólnie wytrzymałość (także w sporcie).

Jak zrobić barszcz czerwony na zakwasie czytaj tutaj.

Inspiracja: Akademia Witalności

 

Categories: Ciepłe, Domowy wyrób, Zupy

2 Responses so far.

  1. Gusia pisze:

    Przed świętami taki przepis z pewnością mi się przyda :)

Leave a Reply



5 − jeden =