facebook

Artykuł na podstawie  dr Ewy Dąbrowskiej „Przywracać zdrowie żywieniem”, „Ciało i ducha ratować żywieniem”

Zasady zdrowego żywienia stanowią do dziś temat dość kontrowersyjny

W świetle współczesnej dietetyki największe znaczenie ma wartość biologiczna pokarmu, tzn. oddziaływanie pokarmu na zdrowie. Kryterium zdrowego pokarmu spełniają rośliny będące w stanie naturalnym, tj, jak najmniej przetworzonym, z upraw bez dodatku chemii i sztucznych nawozów.

W 1991 roku został opuiblikowany Raport Lekarzy na Rzecz Odpowiedzialnej Medycyny w Ameryce, który zrewolucjonizował naukę o żywieniu, uznając za podstawę zdrowego żywienia 4 grupy pokarmów:

1) pełne ziarna zbóż (kasze, chleb razowy, mąka razowa, ziarno skiełkowane,płatki zbożowe, ryż brązowy, kukurydza),

2) rośliny strączkowe (groch, fasola, soja, soczewica),

3) warzywa

4) owoce

W zdrowym żywieniu zaleca się spożywać:

1) Produkty pochodzenia roślinnego, jako podstawę żywienia:

a)  wyroby wyłącznie z pełnego ziarna (mąka razowa, chleb razowy, płatki zbożowe, ziarno skiełkowane, grube kasze, pszenica gotowana, makarony razowe, ryż brązowy);

b) warzywa i owoce, które powinny stanowić połowę ilości przyjmowanych codziennie pokarmów. Surowe owoce sezonowe spożywać około 20 min przed posiłkiem. Szczególnie godnym polecenia jest codzienne spożywanie roślin zielonych, np. pietruszki, selera naciowego, brokułów, jarmużu, kapusty, brukselki, rzeżuchy, ziół itp., a także warzyw kiszonych i roślin bakteriobójczych, jak chrzan, czosnek, cebula);

c) niewielka ilość roślin strączkowych, z uwzględnieniem produktów z fermentowanej soi (np. sos sojowy, miso) jako źródła witaminy B12;

d) niewielka ilość:

- nasion oleistych (pestki dyni, słonecznika, orzechów),

- oleju tłoczonego na zimno, nierafinowanego

- oleju z nasion wiesiołka

2) Produkty pochodzenia zwierzęcego jako dodatek do pokarmów roślinnych:

a) niewielka ilość masła, najlepiej zmieszanego z olejem tłoczonym na zimno,

b) niewielka ilość mleka, zwłaszcza fermentowanego (zsiadłe, kefir, fogurt, twarożek) jako samodzielny pokarm lub w połączeniu z warzywami,

c) ryba gotowana lub duszona (1-2 razy w tygodniu), najlepiej w połączeniu z jarzynami

d) białko jaja jako dodatek do wyrobów z mąki lub roślin strączkowych.

Pokarmy roślinne zawierają ogromne ilości mikroelementów, witamin, błonnika, enzymów i innych substancji czynnych biologicznie, co zapewnia ich doskonałe przyswajanie, sprawne oczyszczanie i regenerację organizmu. Nasz przewód pokarmowy jest przystosowany do trawienia żywego pożywienia roślinnego, o czym świadczy m.in. naturalna flora bakterii jelitowych rozkładających wielocukier rozlinny – celulozę, a takze obecność w ślinie enzymu trawiącego inny wielocukier rozlinny – skrobię. Należy dbać o zachowanie właściwej flory bakteryjnej jelit przez spożywanie pokarmów kiszonych (ogórki i kapusta kiszona, zakwas buraczany)  i bakteriobójczych (czosnek, cebula).

zboza

Ziarno stanowi podstawowy pokarm człowieka ze względu na zawartość białka, złożonych węglowodanów, tluszczów, witamin i substancji mineralnych w zrównoważonym, najodpowiedniejszym dla człowieka stosunku. Pożywnienie bazujace na pełnym zbożu zapobiega chorobom serca, nadciśnieniu, cukrzycy, nadmiarowi cholesterolu, nowotworom, chorobom stawów, skóry i wielu innym.

W zdrowym żywieniu należy eliminować z diety żywność oczyszczoną, taką jak: biały cukier, białą mąkę, biały ryż i sól.Używać mąki razowej, niełuskanego ryżu (brązowy, pełnoziarnisty) i szarej soli. Unikać spożywania dżemów słodzonych, ciast, czekolad, cukierków. Zastąpić je owocami surowymi lub suszonymi (rodzynki, morele, figi, jabłka, gruszki, śliwki) czy nasionami (dyni, słonecznika, orzechów).Oleje rafinowane – zastępować tłoczonymi na zimno, gotowane mleko zastępować kefirem, jogurtem czy zsiadłym mlekiem.

Żywność przetworzoną przez smażenie, wędzenie, długie gotowanie, rafinowanie, pasteryzację, sztuczne barwienie należy eliminować. Produkty zawierające nadmierne ilości tłuszczów i białka lub ubogie w błonnik i złożone węglowodany (mieso, nabiał) mogą być chorobotwórcze i nie są niezbędne w zdrowym żywieniu.

Szczególnie należy dążyć do eliminacji mięsa zwierzęcego i jego przetworów. Ryby i nabiał spożywać w ograniczonej ilości.

W zdrowym żywniu należy uwzględniać właściwe łączenie pokarmów. Szczególnie korzystne połączenia stanowią zboża z: warzywami, strączkowymi lub grzybami, oraz warzywa z: nabiałem, tłuszczem, rybą, zbożem. Wówczas uzupełniają się brakujące aminokwasy, co czyni białko roślinne pełnowartościowym.

Nie należy łączyć nabiału czy mięsa z produktami zbożowymi, ziemniakami, ani tłuszczem. Przykłady niewłaściwych zestawień: zboża z mlekiem (zupa mleczna), zboża z mięsem (chleb z kiełbasą), jajka z cukrem (lody, ciastka).

Dotychczasowy system odżywiania zawierał wszystkie możliwe błędy. Obfite i niezrównoważone żywienie może doprowadzić do niedoborów szeregu składników pokarmowych i nieprawidłowej eliminacji niestrawionych resztek. Pojawiają się wtedy dolegliwości gastryczne. Dolegliwości miną po właściwym zestawieniu pokarmów.

Rośliny strączkowe to bogate źródła białka. Wśród nich soja jest rośliną najbogatszą w białko, gdyż zawiera go dwukrotnie więcej niż mięso.

warzywa

W zdrowym żywieniu ważny jest rytm spożywania pokarmów. Ze względu na proces oczyszczania organizmu, który trwa do godz. 12, należy spożywać śniadanie dopiero około godz. 12. Do tego czasu można wypić sok, zjeść owoc. Pamietać należy, żeby jeść surowe warzywa i owoce przed posiłkami, wówczas roślinne enzymy trawienne ułatwiają trawienie przyjętych pokarmów.

Pokarmy można podzilić na:

a) biotwórcze (rzowijające życie)

b) bioaktywne (podtrzymujące życie)

c) biostatyczne (zwalniające procesy życiowe)

d) biobójcze (niszczące życie).

Pokarmy biotwórcze i bioaktywne to pokarmy bogate w witaminy, minerały, aminokwasy, enzymy, pigmenty itp. Do nich zalicza się: pełne ziarna zbóż i roślin strączkowych, ziarna skiełkowane, surowe owoce, warzywa, zioła. Gwarancją zdrowia jest spożywanie pokarmów z tych dwóch grup.

Spożywanie pokarmów biostatycznych i biobójczych, tj. takich, których witalność została zniszczona przez rafinację, konserwację, dodatki chemiczne, powinno się ograniczać i stopniowo eliminować.

-Unikajmy picia kawy

- Nie jedzmy słodyczy i nie uczmy dzieci jeść słodyczy, nie kupujmy ich przy każdej okazji. Niech jedzą owoce, orzechy, migdały, rodzynki, pestki.

- Białko zwierzęce zastępujmy białkiem roślinnym

- Nie pijmy alkoholu. Nawet niskoprocentowy alkohol, jak piwo czy wino, upośledza funkcje komórek immunologicznych i wywołuje stłuszczenie wątroby.

Na podstawie  dr Ewa Dąbrowska „Przywracać zdrowie żywieniem„, „Ciało i ducha ratować żywieniem

 

Categories: Ciekawostki kulinarne

Leave a Reply



× sześć = 24