facebook

Pierwsza wzmianka o jagodach goji pochodzi z chińskiej książki napisanej przez uzdrowiciela około roku 500. Jednak w tamtejszej medycynie znane są co najmniej od 4000 lat. Jagody goji to owoce pozyskiwane z kocowoju chińskiego i kocowoju szkarłatnego. Od pewnego czasu robią furorę jako źródło zdrowia i młodości.

Dry-Goji-Berry1

Współcześni badacze potwierdzili obserwacje medycyny chińskiej. Liczne analizy wykazały, że jagody i liście goji zawierają niezwykłe bogactwo substancji czynnych, mających zbawienny wpływ na zdrowie człowieka. Należą do nich m.in. liczne aminokwasy (aż 19), polisacharydy, więcej karotenoidów niż np. w marchwii, nienasycone kwasy tłuszczowe, minerały takie jak wapń, potas, żelazo, fluor, selen, cynk, witaminy B1, B2, B3, B6, mnóstwo C, witamina E.

Dzięki takiej zawartości rzeczywiście mogą mieć zbawienny wpływ na nasze życie. Na pewno zwiększają odporność i spowalniają procesy starzenia. Jagody goji są źródłem sił witalnych. Regulują pracę układu naczyniowo-krążeniowego, obniżają ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom serca, :pilnują” właściwego poziomu cholesterolu. Nie tylko odtruwają wątrobę, ale i regenerują jej już uszkodzone komórki. Oczyszczają krew z toksyn. Poprawiają pracę nerek. Jagody i liście goji obniżają poziom cukru we krwi, zaspokajają równocześnie łaknienie na słodycze; mogą je jeść zarówno cukrzycy, jak i odchudzający się. Jako pokarm zasadowy odkwaszają organizm, ich jedzenie zalecane jest w chorobach reumatycznych oraz przy problemach ze stawami. Regulują pracę układu pokarmowego, mają właściwości przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne. Zaleca się je przy różnego rodzaju alergiach.

Ponieważ są zasobne w przeciwutleniacze, zapobiegają chorobom nowotworowym i ogólnie wzmacniają organizm. Zalecane są także w rekonwalescencji po infekcjach – także po chemioterapii, również dlatego, że neutralizują negatywne działanie leków chemicznych i antybiotyków.

Chińczycy jedzą jagody goji głównie suszone (przy świeżych zaleca się ostrożność – można się zatruć większą ilością), nie więcej jednak niż 15-45 g dziennie. Robią z nich napary, dodają do napojów (herbat, nalewek, win). Jagody doskonale współgrają z płatkami śniadaniowymi, owsianką, jogurtem, twarożkami. Smak mają delikatny, słodko-kwaśny.

Tutaj jest spory wybór jagód goji.

 

Categories: Ciekawostki kulinarne

Leave a Reply



8 × jeden =